اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

سیر اصولی انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

6,016

به نام خالق زیبایی ها
با مجموعه کمک حال انیماتور در خدمت شما عزیزان نوشیکایی هستیم همانطور که می دانید در مقاله قبلی به بررسی  عمل ثانویه (Secondary Action) پرداختیم؛ در این مقاله به ادامه ی اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT) و همچنین لزوم استفاده از این اصل می پردازیم.

خلاصه مقاله:

در این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم (SLOW IN & SLOW OUT) در انیمیشن خواهیم پرداخت، و همچنین نگاهی به گذشته و بیان تعاریف مربوط به اصول ابتدایی کی فریم ها خواهیم داشت. به این صورت که در ابتدا تعریفی از این مفاهیم را بیان خواهیم کرد که  به راحتی در ذهنتان نقش ببندد. این چنین دسته بندی مطالب را در کمتر سایتی مشاهده خواهید کرد، پس با دقت این مقاله را بخوانید تا این مفهوم یک بار برای همیشه در ذهنتان بماند.

تعاریف و بیان مفاهیم           اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

لازم است در ابتدا یک مقدار به عقب برگردیم و برخی مفاهیم ابتدایی انیمیت را دوره کنیم، نخستین چیزی که لازم بود بدانید مفهوم تایم لاین ” Time line ” بود. و سپس وارد اصطلاحات انیمیشنی  در این قسمت می شدیم، که در پایین به بیان آن ها خواهیم پرداخت:

  • TIMELINE

مجموعه ای از فریم هایی که هر ثانیه را تشکیل می دهند، و در طول زمان پشت سر هم قرار گرفتند.            اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

  • KEY

به تک فریمی که روی تایم لاین ایجاد می کنیم، KEY گفته می شود؛ که در نرم افزار های مختلف با یک رنگ مخصوص به خود آن نرم افزار نمایش داده می شود.

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

  • KEY FRAME

بزرگترین و مهم ترین FRAME، که یک عمل یا حالتی را توصیف و یا نشان می دهد.                                 اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

  • EXTREME KEY

به فریم هایی که در ابتدا و یا انتهای یک عمل و یا حالت قرار میگیرند EXTREME KEY گفته می شود.      اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

  • BREAKDOWN

در بین دو  KEY FRAME  و یا دو EXTREME KEY، نرم افزار به صورت خودکار یک بر هم نهی خطی و یا در اصطلاح یک LINEAR INTERPOLATION را به وجود می آورد، که برای پرهیز از این حرکت خطی معمولا به آن BREAKDOWN اضافه می شود. که درست در وسط عمل است.

پیشنهاد مطالعه  خطر کردن و اهمیت آن در داستان | نکاتی از داستان نویسی ( قسمت چهارم )

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

  • IN-BETWEEN

به تمام فریم های بین BREAKDOWN و EXTREME KEY که برای کنترل بهتر بر روی INTERPOLATION بین دو فریم به آن اضافه می شود IN-BETWEEN گفته می شود. و همچنین به کمک IN-BETWEEN می توانیم بر روی حرکت پوزیشن و همچنین ARC ها و SPACING نیز تسلط بیشتری داشته باشیم.

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

SLOW IN & SLOW OUT

یکی دیگر از اصول مهم انیمیشن اصل SLOW IN & SLOW OUT می باشد که به آن EASE IN & EASE OUT نیز گفته می شود. البته با توجه به اهمیت این اصل، به سادگی قابل فراگیری و پیاده سازی در انیمیت می باشد. این مفهوم بیان می دارد که یک شی حرکت ثابت و به اصطلاح خطی را در طول حرکتش ندارد بلکه در ابتدای حرکت شتاب می گیرد و شروع به حرکت می کند و در انتهای حرکتش با کاهش شتاب و در نتیجه کاهش سرعت متوقف می شود. (البته جمله ذکر شده در بالا مربوط به فیزیک حرکت می باشد که در مقاله های قبلی به تفصیل در این باره صحبت شد.) با توجه به اصل فیزیک بیان شده در بالا، در نتیجه ما ابتدای حرکت را با یک حرکت کُند (SLOW IN) آغاز می کنیم و در IN-BETWEEN با افزایش سرعت روبرو خواهیم بود و در انتها برای توقف به کاهش شتاب یا در اصطلاح SLOW OUT نیاز خواهیم داشت.

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

اولی جانسون و فرانک توماس در کتاب خود در این رابطه چنین بیان می کنند:

(وقتی یک عملی آغاز می شود ما در فریم شروع، نقاشی های بیشتری را داریم، یک یا دو نقاشی در وسط و دوباره نقاشی های بیشتر در فریم انتهایی. نقاشی های کمتر باعث سریع شدن و نقاشی های بیشتر حس کُند تر شدن را انتقال می دهد! SLOW IN & SLOW OUT باعث نرم تر شدن عمل و واقعی تر شدن آن می شود.) اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OU

 

پیشنهاد مطالعه  استوری بورد و مبانی طراحی آن

SLOW IN & SLOW OUT و SPACING

یکی از اصولی که ارتباط تنگاتنگ و بسیار نزدیکی با SLOW IN & SLOW OUT دارد SPACING بدون TIMING است! بله درست دیده اید برای رعایت EASE IN & EASE OUT به هیچ عنوان به تایمینگ آن عمل دست نزنید. چیزی که شما نیاز دارید برای اجرای این اصل چیزی جز اعمال تغییرات در SPACING به وسیله IN-BETWEEN ها نیست.

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

حرکت خطی یا LINEAR INTERPOLATION یک حرکت در اصطلاح سفت و بدون تغییرات در میزان سرعت است؛ در نتیجه نمی تواند در اکثر مواقع انیمیت شما را به واقیعیت نزدیک کند. اگر به این اصل توجه نکنید، کاملا به عنوان یک انیماتور آماتور دیده خواهید شد که درک درستی از مفاهیم فیزیکی و همچنین اصول انیمیشن ندارد. البته عدم رعایت این اصل به بینندگان هم حس حرکت رباتیک اجسام و کاراکتر ها را القا می کند.
حال بیاید با استفاده از این اصل تصویر زیر را دوباره انیمیت کنیم و ببینیم که حرکت غیر خطی تا چه اندازه می تواند با تغییر پوزیشن به وسیله IN-BETWEEN در نزدیکی EXTREME KEY هم در ابتدا و هم در انتها به نرم شدن و به واقعیت نزدیک شدن انیمیت کمک کند. نتیجه را در تصویر پایین ببینید. اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

  • همیشه در نظر داشته باشید که ما در حال انیمیت کردن یک کارتون یا انیمیشن هستیم پس باید جذابیت و همچنین اغراق را تا جایی که لازم است به اصول انیمیشن اضافه کنیم. البته این به آن معنا نیست که برای دسترسی به IN-BETWEEN های بیشتر تایمینگ را افزایش دهید. درواقع اعمال این تغییرات را با تغییر در سرعت آن عمل پیاده سازی کنید.
پیشنهاد مطالعه  ایجاد توهم حرکت در استوری برد های انیمیشن

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

  • ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وقتی با نرم افزار های مختلف در حال تنظیم گراف ادیتور هستید، این نکته را با خاطر بسپارید که هیچگاه نباید مقدار IN-BETWEEN از مقدار EXTREME پایانی بیشتر باشد زیرا به عنوان مثال باعث به وجود آمدن یک حرکت عقب رونده در طول حرکت جلو رونده شما می شود. ( به تصویر های زیر دقت کنید.) همچنین وقتی در حال کار با نرم افزار هستید، می توانید در نزدیکی فریم ابتدایی و انتهایی یا همان EXTREME ها یک IN-BETWEEN به وجود بیاورید و به راحتی با گراف ادیتور میتوانید SLOW IN & SLOW OUT را پیاده سازی کنید.

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

صحبت پایانی و فرمول SLOW-FAST-SLOW

نظر نگارنده این است که به یاد داشتن این فرمول ساده بسیار حیاتی است. مشخصا در بحبوبه در نظر گرفتن قوانین متعدد انیمیشن در نظر داشتن یک فرمول ساده برای یک اصل پر مصرف بسیار راه گشاست. همچنین در نظر نگارنده مهم ترین و بیان کننده ترین مثال از این بخش پاندول ساعت است که به زیبایی هر چه تمام تر این اصل را با کمک SPACING و IN-BETWEEN به نمایش کشیده است. در گیف های زیر پاندول ساعت یکبار با فرمول SLOW-FAST-SLOW و بار دیگر با یک حرکت خطی به تصویر کشیده شده است، که در طول انجام عمل IN-BETWEEN ها سرعت برابری دارند. البته بدیهی است که وقتی با یک کاراکتر سروکار داریم مشخصا در این اصل تفاوتی حاصل نمی شود. ما همیشه وقتی یک حرکت داریم از فرمول SLOW-FAST-SLOW تبعیت می کنیم.

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

اصول انیمیشن (SLOW IN & SLOW OUT)

 

آینده طور:

در مقاله های بعدی به اصول دیگری از ۱۲ اصل انیمیشن اشاره خواهیم کرد و سعی می کنیم بتوانیم مفاهیم انیمیت دو بعدی را به سبک نوشیکایی، ساده و روان برایتان بازگو کنیم.
به امید توفیق روز افزون.

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • امیر

    14 آذر, 1398

    سلام آقای آرین من خودم اهل انیمم و هم انیمیشن میخونم اگه خواستی میتوکم کمکت کنم

    • محمد مهدی

      23 آذر, 1401

      من خودم داش آموز رشته انیمشن هستم
      و اینکه میگی از سه بعدی بدت میاد یکجو ایی خوبه چون کار و هزینه کمتری داره ولی بستگی داره به محتوا و اگه اوکی باشه حتی از انمیشن های سه بعدی هم سود و لذت بیشتری داره و اینکه انیمشن فقط انیماتوری نیست و میتونی توی شاخه هایی که مهارت و علاقه بیشتری داری شرکت کنی مثل نویسندگی یا صداگذاری یا فیلمنامه نویسی و…. خیلی چیزای دیگه که با کمی تحقیق متوجه میشی
      اما درکل شغل سختیه و میتونم به جرئت بگم حتی از پزشکی یا مهندسی هم سخت تره و یکم بری جلو خودت متوجه میشی چرا سخته و اگه علاقه نداری بهتره واردش نشی چون اصلا شوخی نداره ولی اگه علاقه داری و یا مثل من عاشقشی مطمئنن جوری میشه برات که انگار داری توی رویا زندگی میکنی

  • aryan

    28 مرداد, 1398

    خيلي عالي بود ممنون از مقاله خوبتون اميدوارم سايت همينطور پا برجا باقي بمونه و با قدرت ادامه بده
    من به شخصه خيلي به انيمه ها و مانگاهاي ژاپني علاقه مندم و ميتونم خودمو يه اوتاكو هم بنامم
    به همين خاطر هم علاقه مندم امسال كه كنكور دادم رشته انيميشن بخونم
    ولي خب يه چنتا چيز هست كه درگيرم كرده
    اول اينكه بايد حتما بتونم رو كاغذ و اينا نقاشي درست بكشم؟
    و دوم اينكه بنده به كل از هرچي سه بعدي به غير گيم هستش متنفرم. ميترسم كه نكنه رشته اي كه بخونم اخر سر من رو با انيميشن سازي سه بعدي پيوند بزنه
    قصد توهين ندارما ولي از سه بعدي خوشم نمياد

    اگه امكانش باشه يه راهنمايي بكنيد راجع به مشكل اول و دومم و اينكه چه رشته اي در اين زمينه مناسب تره

    • محسن محمدرضاپورطبری

      11 شهریور, 1398

      خواهش میکنم. ممنون از نظر دلگرم کننده شما

    • محمد مهدی

      23 آذر, 1401

      من خودم داش آموز رشته انیمشن هستم
      و اینکه میگی از سه بعدی بدت میاد یکجو ایی خوبه چون کار و هزینه کمتری داره ولی بستگی داره به محتوا و اگه اوکی باشه حتی از انمیشن های سه بعدی هم سود و لذت بیشتری داره و اینکه انیمشن فقط انیماتوری نیست و میتونی توی شاخه هایی که مهارت و علاقه بیشتری داری شرکت کنی مثل نویسندگی یا صداگذاری یا فیلمنامه نویسی و…. خیلی چیزای دیگه که با کمی تحقیق متوجه میشی
      اما درکل شغل سختیه و میتونم به جرئت بگم حتی از پزشکی یا مهندسی هم سخت تره و یکم بری جلو خودت متوجه میشی چرا سخته و اگه علاقه نداری بهتره واردش نشی چون اصلا شوخی نداره ولی اگه علاقه داری و یا مثل من عاشقشی مطمئنن جوری میشه برات که انگار داری توی رویا زندگی میکنی

  • جفر

    22 تیر, 1398

    نوشیکایی یعنی چی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

لطفا صبر کنید