در قسمت های پیشین، ما الفبای یک انیماتور حرفه ای شدن را گفتیم. ابتدا به صورت کلی زمینه های کاری انیماتور ها را شرح دادیم و در قسمت بعد به سبک زندگی آنها پرداختیم. اما در این قسمت به مسئله ای کلیدی و مهم می پردازیم و آن مراحل تولید یک انیمیشن است. می دانید که شیوه ما در سایت نوشیکا ارائه نکات کلیدی به زبان ساده است بخاطر همین پیشنهاد میکنیم به مقاله “گام به گام تا ساخت انیمیشن کوتاه” نگاهی بیاندازید، زیرا همه فرآیند ساخت انیمیشن کوتاه را به همراه مثالها و تجربههای کاربردی در یک نگاه خواهید دید و شما با خواندن این مقاله تمامی اطلاعات لازم از هر مرحلهی تولید انیمیشن را دریافت میکنید.
فرآیند تولید یک انیمیشن را می توان به بخش های مختلف تقسیم کرد. خیلی پیچیده تر از سادگی قرار دادن قلم روی کاغذ (یا انگشت بر روی یک موس کامپیوتر) است. با تسلط بر این مراحل، می توانید انتخاب کنید که به صورت تخصصی در کدام بخش می توانید فعالیت کنید. و در صورت آموزش و تولید درست میتوانید یک کسب درآمد از انیمیشن به صورت حرفه ای را داشته باشید.
پیش تولید
پیش تولید اولین گام از تولید یک انیمیشن است. پیش تولید را به زبان ساده می توان، به برنامه ریزی برای انجام نهایی کردن محصول و یا به تعبیر دیگر میتوان آن را نقشه راه نامید. طی این برنامه ریزی، شناخت کلی نسبت به تولید و هزینه ها و دیگر موارد مورد نیاز برای تولید یک انیمیشن نیز مشخص می شود.
Story Board
در این مرحله از تولید یک انیمیشن، انیمیشن ساز ممکن است یک استوری بورد(Story Board) ایجاد کند .
استوری بورد در واقع محل قرارگیری اسکلت طرحهای هر فریم انیمیشن می باشد، و به خلق داستان کمک زیادی می کند. استوری بورد که شامل نقاشی های یک داستان کوتاه است، اغلب حاوی متن توصیف حرکات شخصیت ها است. مهارت در ایجاد یک استوری بورد برای هر انیماتوری در مرحله پیشتولید یک انیمیشن ، لازم و ضروری است. در واقع استوری بورد رابطی بین فیلم نامه نوشته شده و آن چیزی است که قرار است تصویر سازی کرده، و به نمایش بگذارید.
Resource video
در روند تولید یک انیمیشن ،تهیه فیلم های مرجع(Resource video) کاری بسیار مهم است، چون ذهنیت طراحان و گرافیست ها بر اساس این فیلم ها، شکل می گیرد. به عنوان مثال، اگر آنها برای تولید یک انیمیشن قصد ایجاد یک شخصیت یک سگ پلیس داشته باشند، در آن صورت سراغ یک فیلم از سگ پلیس می روند. این فیلم ها معمولا در این مرحله از تولید یک انیمیشن ، جمع آوری می شوند.
Model Sheets
ورق های مدل(Model sheets) چهره های شخصیت ها را نشان می دهد. این نقاشی های خاص به انیماتور ها اجازه می دهد که طراحی ها با شخصیت اصلی سازگار باشند. همچنین انیماتور ها سعی می کنند در ورق های مدل تا حدی جزئیات شخصیت، مانند حالت پوشش و مدل مو و…، را به تصویر بکشند، تا کار را در ادامه برای همکاران خود آسان تر کنند.
Illustration
گروهی که وظیفه تصویر سازی(Illustration) و جانبخشی به کاراکتر ها را بر عهده دارند،مراحل ابتدایی انیمیشن سازی فیلم را شروع می کنند، که عناصر، در ابتدا به ساده ترین شکل طراحی می شوند و به مرور ارتقا پیدا می کنند. شکل زیر بخشی از طراحی یک شخصیت در انیمیشن است. که توسط نرم افزار Blender در حال انجام است.
و در انتهای این بخش از تولید یک انیمیشن ، انیماتور همچنین بر روی چند عنصر کلیدی که وابسته شخصیت اصلی هستند تصمیم می گیرد. مثلا اگر یک توپ بیس بال را به عنوان شخصیت اصلی در نظر بگیرید، انیماتور در مرحله پیش تولید روی چوب بیس بال و یا شاید آسمان یا چمن به عنوان عناصر کلیدیِ وابسته، نیز متمرکز می شود.
تولید
این مرحله در پروسه تولید یک انیمیشن بسیار مهم و کلیدی است. در این بخش طراحان با دقت خاصی طرح بندی نسخه های سه بعدی یا دو بعدی طرح های شخصیت های نقاشی شده در مرحله قبل(پیش تولید)، را ایجاد می کنند. در واقع آنها در این بخش از تولید انیمیشن زندگی را به شخصیت های انیمیشن هدیه می دهند. و دنیای پیرامون آن ها را خلق می کنند.
می دانید که یکی از ویژگی های یک انیمیشن خوب این است که واقعی باشد. در این صورت مخاطب زیادی جذب کرده، و بهتر به دل مخاطبان خود می نشید. پس این نکته در تولید یک انیمیشن از اهمیت بالایی برخوردار است.
بعضی از انواع انیمیشن ها از گروهی از مدلسازان استفاده می کنند. وظیفه این گروه این است که جزئیات یک صحنه را با دقت به محیط انیمیشن وارد کنند. آنها مو شکافانه بافت ها و جزئیات کوچک را پیدا، وسپس آنها را در تولید انیمیشن ارائه می دهند. که انیمیشن را به نظر بیننده واقعی جلوه می دهد، مانند شکاف در سطح پیاده روها.یا مدل سازی سایه اجسام نسبت به منبع نور که کمک زیادی به واقعی تر شدن انیمیشن می کند.
پس تولید
پس تولید، آخرین مرحله از تولید انیمیشن است. سه جزء اساسی در مرحله پس از تولید وجود دارد:
ترکیب و فشرده سازی
بخش اول ترکیب و فشرده سازی است. که انیماتور های فعال در این بخش از تولید یک انیمیشن تمام عناصر خلق شدهِ قبلِ تولید را به هم می چسبانند، با این کار، آنها می توانند، در نهایت به یک مجموعه یک پارچه دست پیدا کنند. همچنین اگر بین دو بخش شکافی وجود داشت، در اینجا باید این شکاف پوشانده شود.
برای مثال اگر قسمتی از انیمیشن ما افتادن کودکی در جوی آب باشد، در بخش پیش تولید و تولید دو عنصر “جوی آب” و “کودک” طراحی و ایجاد می شود، ودر این بخش باید این دو به هم متصل شود، اگه هنگام اتصال متوجه شکافی شویم، مثلا متوجه نبود “حالت سقوط” شویم، باید به مدیر پروژه اطلاع دهیم تا این قسمت در دو مرحله ی قبل ایجاد شود. به این شیوه ما شکاف ایجاد شده را برطرف می کنیم. شکل زیر بخشی از تولید یک انیمیشن است، که در آن عبور یک ماشین از خیابان را به تصویر می کشد.
صدا گذاری
در بخش دوم گروهی از انیماتور ها ویرایش صدا جلوه های صوتی و همگام سازی لب به نقاشی متحرک را اضافه می کند. اگر در این مرحله از تولید انیمیشن نیاز به ضبط صدا باشد، این گروه باید با شیوه کار ابزارهای فنی ضبط صدا نیز آشنا باشند.
ویرایش نهایی
و در بخش پایانی گروهی مشغول کار روی ویرایش ویدئو می باشند. ویرایش ویدئو فرایندی است، برای ایجاد جریان و هماهنگی مناسب با داستان، همراه با تنظیم مجدد تصاویر در صورت لزوم. این بخش به دلیل این که چکیده و نتیجه کل کار باید در آن جمع شود از اهمیت بالایی برخوردار است.
البته باید گفت که دو مرحله پایانی تولید انیمیشن به دلیل کار با نرم افزار های تخصصی و قدرتمند، همچنین احتیاج به ابزار های ویژه مانند ابزار های ضبط صدا، بسیار تاثیر گذار در کیفیت انیمیشن می باشد. و بخشی از تمایز میان انیمیشن ها در اینجا ظاهر می شود.
39 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
10 خرداد, 1402
سلام ، من تازه کار هستم ، می خواستم بدونم چه نرم افزاری برای ساخت انیمیشن سه بعدی مناسب هست ؟
16 خرداد, 1402
سلام
مقاله از کجا شروع کنم برای شما نوشته شده دوست خوبم
11 مرداد, 1401
سلام ، خیلی از شما بابت مطالب و سایت خوبتون ممنونم . من چند تا سوال دارم که برای رفع اون ها به چند آموزشگاه مراجعه کردم اما کمکی نتونستن به من بکنن . من در حال انتخاب رشته برای متوسطه دوم هستم و علاقه دارم که به عنوان شغل در زمینه انیمیشن فعالیت داشته باشم . اما نمی دونم از چه راهی بهتره وارد این رشته بشم . بعضی از افراد به خاطر ارتباط مستقیم این رشته با کامپیوتر به من گفتن که باید رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کنم و برخی میگن در هنر ، زیرشاخه فنی حرفیه ای و من نمی دونم واقعا چه کار باید انجام بدم ، خیلی ازتون ممنونم میشم که منو راهنمایی کنید . از شما ممنونم
12 مرداد, 1401
سلام به شما دوست خوبم
ما هر چیزی که میدونستیم در این خصوص رو در پادکست “چه رشته دانشگاهی به انیماتور شدن ختم میشه؟” توضیح دادیم
اون رو گوش بدین امیدوارم کمکتون کنه
10 اسفند, 1400
سلام خدمت شما
ببخشید شما خوبی میکنید خوب تر هم کنید ؛اگه امکانش هست میشه بگین؟
مثلا انیمیشن هتل ترانسیلوانیا تا ۴ ساختن بعد دیگه گفتن اتمام میشه من هتل ترانسلوانیا رو با همین اسم و کاراکتر هاش درواقع کپی ش کنم هتل ترانسیلوانیا ی ۵ رو خودم بسازم؟
هیچ دردسری نداره ؟به اسم خودم بسازم؟
31 شهریور, 1400
خیلی خوب بود ولی ایکاش یک مقاله درباره تکنولوژی و کارایی که شرکت های بزرگ مثل دیزنی استفاده میکنن مینوشتید
3 مهر, 1400
ممنون که بهمون میگین بدردتون خورده یا نه…
درمورد پیکسار و تکنولوژی هاش هم یکی دوتا مقاله داریم
توی مقالات وبسایت بگردین میتونید پیداشون کنید
6 مرداد, 1400
سلام خیلی ممنونم از راهنماییتون آقای گلچین واقعا بهم کمک کرد
فقط ی انیمیشن کوتاهی دیدم که برام جالب بود ولی متاسفانه نمی دونم از چه نرم افزاری ساخته شده
اون انیمیشن هم به صورت فریم به فریم و دوبعدی بود کاراکترشم فقط ی طرح کلی داشت بدون رنگ وجزئیات پس زمینه ای به شکل یک کاغذ خط دار بود در انیمیشن های ساخته شده با TV paint چنین پس زمینه ای رو ندیدم
ممنون میشم راهنماییم کنید که از چه نرم افزاری میتونم استفاده کنم؟ واینجور انیمیشن هارو ی نفره هم میشه ساخت ؟
بعد برای انتشار انیمیشن ساخته شده چه کاری باید انجام بدم؟
8 مرداد, 1400
سلام دوست خوبم
برای گرفتن پاسخ سوالاتی که پرسیدید
ما کلی محتوا تولید کردیم که حتماً بدردتون میخوره
ابرمقالهی “از کجا شروع کنم؟” رو حتماً بخونید
پادکستهیا نوشیکا رو هم گوش بدین حتماً
27 تیر, 1400
سلام وقتتون بخیر
چند تا سوال داشتم ممنون راهنماییم کنید
برای کارگردانی انیمیشن باید چه مهارت هایی رو کسب کرد؟بعد شما چنین آموزشی قرار میدین ؟ بعد چطور باید یک کارگردان انیمیشن شد؟
27 تیر, 1400
با عرض سلام و ادب و احترام
برای کارگردانی انیمیشن باید اشراف خوبی به مباحث مختلف ساخت انیمیشن داشت از داستان و فرآیند داستان گویی گرفته تا نحوه به تصویر کشیدن اون و روایت تصویر داستان در کنار این مباحث شما باید اطلاعات و دانش خوبی در زمینه انیمیشن و ابزارهای و تکنیک های انیمیت داشته باشید. در نمیشه از یک کارگردان انتظار داشت که فقط بیاد و کارگردانی کار رو انجام بده و از نحوه کار بقیه اعضای تیم اطلاعی نداشته باشه. چون در هر صورت کارگردان رهبر تیم تولید حساب میشه و برای هر بخش باید ایده و نظری داشته باشه.
در سینمای پیشرفته غربی جایی که استودیو های بزرگ نقش تعیین کننده ای دارند معمولا به این صورت شما باید سال ها به عنوان انیماتور در این رشته فعالیت کنین و بعد از کسب تجربه های زیاد کم کم راه خودتون رو به تیم کارگردانی باز کنین یا خیلی هم مرسوم که تدوینگرهای با تجربه وارد دنیای کارگدردانی بشن چون یکی از وظایف مهم کارگردان ها نحوه روایت بصری داستانه که تدوینگر ها به خوبی با اون آشنا هستن.
اما در کشور ما چون هیچکدوم از این راها وجود نداره بهتون توصیه میکنم با انتخاب های درست و متناسب با توانایی ها و امکاناتتون کم کم فضای ساخت انیمیشن هرچند ساده و کوتاه رو تجربه کنین و با زیر و بم این کار آشنا بشین بعد مرحله به مرحله به دانش ها و مهارت های خودتون اضافه کنین تا به سطح خوبی در این رشته برسید.
بهتون پیشنهاد میکنم حتما یه سر به صفحه از کجا باید شروع کنم؟ و دوره آموزشی انیمیشن برای تازه کارها بزنید جواب خیلی از سوالتتون رو می تونید اونجا پیدا کنین
18 اسفند, 1399
سلام وقتتون بخیر
ببخشید میخواستم بدونم برای یادگیری فلیپ بوک کدوم یک از آموزش هاتون می تونه بهم کمک کنه؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
18 اسفند, 1399
با سلام و ادب خدمت دوست مهربان من
چنین آموزشی را فعلا تولید نکرده ایم
توضیح تمام اموزش ها و محصولات ما و اینکه چگونه وارد عرصه انیمیشن سازی شوید در مقاله ساخت انیمیشن کامل توضیح داده ایم
13 بهمن, 1399
سلام حال شما خوبه استاد؟!من شروع به ساخت انیمیشن کردم و از نرم افزار موهو شروع کردم،میشه به من بگید که از کجا و از چه نرم افزاری شروع کنم
14 بهمن, 1399
سلام و عرض ادب خدمت دوست مهربان من
موهو یکی از نرم افزارهای پر قدرت در زمینه انیمیشن دو بعدیه و برای شروع ساخت انیمیشن موهو گزینه مناسبی میتونه باشه و به خوبی نیازهای شما رو پوشش میده. ما در دوره صفر تا صد انیمیشن کات اوت علاوه بر نرم افزار موهو تمام چیزهایی که برای تولید یک انیمیشن نیاز دارید رو آموزش دادیم.
12 بهمن, 1399
سلام ممنونم از شما دوستان عزیزم
از اینکه حوصله به خرج دادید سپاسگزارم
با تشکر از تیم نوشیکا
13 بهمن, 1399
خواهش میکنم خوشحالم که تونستم کمکی کرده باشم و امیدوارم یک روز موفقیت شما رو ببینم به عنوان فردی که تونسته با انیمیشن، آموزش و یادگیری دانش آموزهای کشورمون رو ارتقا بده.
11 بهمن, 1399
سلام خیلی ممنونم از شما جهت راهنمایی و پاسخ سریع
پس با این اوصاف باید فکر نرم افزار دو بعدی باشم
نظر شما در مورد موهو چیست؟
آیا روی این مورد کار کنم خوبه؟
مثلا برای این نوع انیمیشن چه نرم افزاری رو پیشنهاد می کنید:
https://animstar.com/raysgridpost/%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%84%D8%AA%DB%8C%DA%A9/
11 بهمن, 1399
با سلام مجدد
من سعی کردم رشته انیمیشنسازی و نحوه ساخت انیمیشن رو تا حدودی براتون توضیح بدم تا با توجه به شرایط خودتون بهتر تصمیم بگیرید. این دیگه به شما بستگی داره که کدوم مسیر رو دوست دارید در پیش بگیرید.
موهو هم یکی از نرم افزارهای پر قدرت در زمینه انیمیشن دو بعدیه و برای ساخت انیمیشن مشابه نمونهی شما موهو گزینه مناسبی میتونه باشه و به خوبی نیازهای شما رو پوشش میده. ما در دوره صفر تا صد انیمیشن کات اوت علاوه بر نرم افزار موهو تمام چیزهایی که برای تولید یک انیمیشن دو بعدی نیاز دارید رو آموزش دادیم.
9 بهمن, 1399
سلام خدمت شما مهندسان عزیز و خوبم
داشتم مطالب رو میخوندم،احسنت به شما در جواب دادن به اعضا
چند تا سوال داشتم اگه لطف کنید کامل توضیح بدهید خیلی ممنونتون میشم.
اول اینکه معلم هستم و دوست دارم تنهایی یه انیمیشنی برای آموزش مطالب درسی در حد انیمیشن spring (بهار) حدود دو دقیقه درست کنم.آیا میتوان با بلندر به راحتی این کار رو انجام بدم؟
دوم اینکه خرید پکیجهای بلندر چقدر تو جریان انیمیشن سازی کارآمد هستند؟
سوم اینکه یه منبع خوب برای آموزش بلندر اگر سراغ دارید معرفی کنید.
خیلی جریان انیمیشن سازی روی فکرم است.
لطفا راهنماییم کنید
با تشکر
10 بهمن, 1399
سلام
ممنون از نظر پر از لطفتون. هدف اصلی ما در مجموعه نوشیکا ارتقای دانش انیمیشنسازی در بین علاقه مندان این رشته است. ما عمیقا باور داریم که پیشرفت نمیکنیم جز اینکه با هم یاد بگیریم.
در پاسخ به سوالتون باید بگم خیلی خوشحالم از اینکه مخاطب های با ذوق و علاقهای داریم و تبریک به حسن سلیقه شما، انیمیشنها یکی از ابزارهای قدرتمند برای کمک به فرایند آموزش و یادگیریه که میتونه خیلی تاثیر گذار باشه. در خصوص نرمافزار بلندر می تونم بگم بلندر یکی از نرم افزار های خوب و قوی در این رشته است و با قابلیت های خوبی که داره تونسته نیازهای بسیاری از هنرمندای این رشته رو پوشش بده. در خصوص نمونه ای که مثال زدید باید بگم این انیمیشن دو دقیقهای با وجود کوتاه بودنش ولی با همکاری تعداد زیادی از متخصصان و هنرمندان انیمیشن سازی از سرتاسر جهان برای معرفی قابلیت های فوق العاده نرم افزار بلندر تولید شده پس طبیعیه که از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار باشه. اما برای رسیدن به این سطح از کیفیت اون هم به صورت انفرادی زمان زیاد و در عین حال کسب تخصص در چندین رشته نیاز دارید. ولی نگران نباید شما می تونید کسب مهارت در تخصصهای اساستری مانند انیمیت و داستانگویی و کمک گرفتن از هنرمندان و متخصصان دیگه و کمی ساده سازی مراحل شروع به ساخت کنید.
در پاسخ سوال دومتون باید بگم انیمیشن سازی مجموعهای از چندین رشته و مهارت تخصصیه و بلندر تنها ابزاری برای اجرای تعدادی از این بخشهاست، پس مهمتر از یادگیری نرم افزار، یادگیری اصول و کسب مهارت در این رشتههاست، در مرحله بعدی نحوه اجرای این تخصصها رو میتونید در این نرمافزارها یاد بگیرید.
راستش ما هم هرچی گشتیم پکیج کاملی و خوبی برای یادگیری بلندر پیدا نکردیم این شد که تصمیم گرفتیم خودمون یه دوره آموزشی بلندر رو تولید کنیم. منتظر خبرهای خوب باشید.
در انتها اگه تصمیم دارید به صورت انفرادی شروع به ساخت انیمیشن کنید و امکانات محدودی در اختیار دارید پیشنهاد میکنم به سراغ انیمیشنهای دو بعدی کامپیوتری (کات اوت) برید چون هم سبک تره و مراحل کمتری داره و سرعت تولید اون بالاتره. پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با نحوه ساخت انیمیشن کوتاه مقاله گام به گام تا ساخت انیمیشن کوتاه و محصول صفر تا صد ساخت انیمیشن کات اوت رو مشاهده کنید.
25 آبان, 1399
سلام خسته نباشید یه سوال کلی داشتم.من از انیمیشن سازی اطلاعات زیادی ندارم فقط میخوام بدونم کسی که نقاشی و طراحی ضعیفی داشته باشه ولی تو زمینه کامپیوتر و نرم افزار قوی باشه میتونه تو انیمیشن سازی موفق باشه یا نه؟
ممنون
25 آبان, 1399
سلام به شما همراه گرامی
انیمیشنسازی یه کار تیمی و مجموعهای از تخصصهای مختلفه که کنار هم دیگه مثل قطعات یک ساعت باید کار کنن تا یک انیمیشن تولید بشه. بسته به این که کدوم رشته رو انتخاب میکنید ممکنه خیلی نیازی به دانش و مهارت در زمینه طراحی نداشته باشید ولی یادتون باشه تمام این تخصصهای متفاوت به نوعی هنر محسوب میشه و برای موفقیت توی این رشتهها باید دید و نگاه هنری داشته بشین.
توصیه دیگه هم که برای شما دارم برای حرفهای شدن در زمینه انیمیشن بهتره شناخت کلی از اصول و مبانی اولیه هنرهای تجمسی بخصوص در زمینه طراحی داشته باشین. در حد مهارت نه ولی آشنایی کلی لازمه حتی برای اونایی که با نقاشی و طراحی توی حرفه شون خیلی سر کار ندارن.
24 آبان, 1399
سلام با چه برنامه هایی می توان انمیشن ساخت
24 آبان, 1399
سلام
بیشتر بستگی داره که چه انیمیشنی بخواهید بسازید. چون انواع روش های برای انیمیشن سازی وجود داره و متناسب با هر روش ممکنه به یک یا چند نرم افزار تخصصی نیاز داشته باشیم. برای آشنایی بیشتر بهتون پیشنهاد میکنم حتما پادکستهای صوتی «چه نرمافزاری برای ساخت انیمیشن مناسب است؟» و «برای شروع یادگیری انیمیشن از کجا شروع کنیم؟» رو گوش بدین می تونه به خیلی از سوال هاتون توی این زمینه پاسخ بده.
و البته مقاله گام به گام تا ساخت انیمیشن کوتاه هم دقیق و مو به مو مراحل ساخت یک انیمیشن رو توضیح داده.
17 آبان, 1399
سلام ممنون از پاسخگوییتون فقط چند تا دیگه برام سوال پیش اومد ممنون میشم بازم راهنماییم کنید
برای فلیپ بوک لازم که استری برد هم کار کنم یانه؟
بعد میشه لطفا تفاوت جلوه های ویژه وبصری رو توضیح بدین ؟ و اینکه برای یادگیریشون از کجا باید شروع کنم؟
17 آبان, 1399
کمتر پیش میاد که برای فلیپ بوک به استوری بورد نیاز باشه چون معمولا در این تکنیک یک ایده اصلی وجود داره و به روش مستقیم رو به جلو (Straight ahead) انیمیت میشه و تمام کار هم توسط یک نفر انجام میشه، استوری بورد معمولا برای هماهنگی تیم تولید و کشف نقاط ضعف کار قبل از مرحله تولید انجام میشه. اما بازم به خودتون بستگی داره اگه فکر میکنین داشتن یه طرح ساده کلی بهتون کمک میکنه حتما این کار رو انجام بدین.
جلوه های ویژه گستره بیشتر و وسیعتری از انواع افکت گذاری ها رو در بر میگیره که خیلی از از اون ها با کمک ابزارهای نوری و مکانیکی در صحنه فیلمبرداری انجام میشه. و یه بخشی از جلوه های ویژه مربوط میشه به تصاویر شبیه سازی شده توسط کامپیوتر که معمولا با اسم جلوه های بصری نام برده میشن. که خود این رشته تکنیک های متفاوت و مختلفی داره.
این رشته سه گام اصلی داره ضبط تصاویر در صحنه فیلمبرداری، تولید بخش های شبیه سازی شده در کامپیوتر و در نهایت ترکیب و در کنار هم قرار دادن این دو بخش. در هر کدوم از این زمینه ها که معرفی کردم تخصص های مختلفی وجود داره که بسته به علااقه تون می تونید در اون ها فعالیت کنین.
15 آبان, 1399
سلام خسته نباشید چند تا سوال داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید .
برای ساخت انیمیشن در سبک فیلیپ بوک به غیر از فیلمنامه نویسی وانیمیت چه مهارت های دیگه ای باید کسب کنم ؟
بعد برای ساخت انیمیشن در فیلم های سینمایی تخیلی مثل پارک ژوراسیک یا فیلم سینمایی ملک سلیمان از چه سبکی استفاده میکنند؟وچه مراحلی رو برای ساخت این جور انیمیشن ها باید طی کرد؟ و چه مهارت هایی رو برای ساخت اینجور انیمیشن ها بایدیاد گرفت ؟
15 آبان, 1399
سلام به شما همراه گرامی
در فلیپ بوک از تکنیک انیمیت فریم به فریم استفاده میشه یعنی در هر فریم طراحی به صورت دستی انجام میشه پس علاوه بر مهارت های داستان گویی و انیمیت باید مهارت خوبی در طراحی هم داشته باشین.
در فیلم های سینمایی تلفیقی که در جلوه های ویژه اون از انیمیشن استفاده میشه معمولا از سبک انیمیشن سه بعدی استفاده میکنن. این کار تخصص ها و مهارت های مختلفی نیازه مثل مدل سازی، ریگ بندی، بافت و تکستچر، نور پردازی و مهم ترین بخش اون کامپوزیت یا ترکیب کردن تصاویر انیمیشنی و واقعیه.
از اونجایی که این انیمیشن ها در کنار تصاویر واقعی استفاده میشن چالش اصلی در این کار نزدیک بودن خروجی نهایی به تصاویر واقعی در تمامی این بخش هاست. بخصوص توجه به موارد جزیی و اضافه کردن ظرافت های به کار مثل بازتاب نور در محیط های مختلف بافت های مختلف اجسام، اضافه کردن جلوه های ویژه مثل گرد و غبار دود و …
15 مرداد, 1399
سلام
اسم نرم افزارهايى كه كاربردى هستند در بخش ساخت آبجكت، و نرم افزارهايي كه واقعاً در حال حاضر استفاده ميشه رو لطفاً صادقانه بگيد
البته اسم نرم افزارهاى مايا و غيره رو شنيدم و تا حدود ٢٠ درصد هم كار كردم
اما انيماتورها نرم افزارهايي كه راحت تر و كاربردي هست رو نميگن و به اصطلاح
پي نخود سياه ميفرستن
ممنون
21 مرداد, 1399
سلام و تشکر از سوال خوبتون.
صادقانه عرض می کنم:
بسته به اینکه آبجت های مدنظر شما دو بعدی باشه یا سه بعدی از نرم افزارهای مختلفی استفاده میشه.
از جمله نرم افزارهایی که برای ساخت آبجکت دو بعدی همین الان مورد استفاده بسیاری از انیمیشن سازها قرار داره میشه به آدوبی ایلاستریتور (طراحی)، آدوبی فتوشاپ (معمولا طراحی) و موهو (طراحی و انیمیت) اشاره کرد.
برای آبجکت های سه بعدی هم نرم افزارهای مایا و سینمافوردی (Cinema4D) هم بسیار پرکاربردن (طراحی و انیمیت).
نرم افزارهایی مثل بلندر (Blender) هم اخیرا با بروزرسانی های جدیدش هم برای سه بعدی و هم برای دو بعدی قابل استفادست (طراحی و انیمیت).
نکته مهم در برخی طراحی های خاص و حرفه ای اینه که گاهی از تلفیقی از دو یا چند نرم افزار هم برای بهبود و اصلاح طرح استفاده می کنیم.
باز هم اگه سوالی بود، خوشحال میشیم.
31 اردیبهشت, 1399
سلام..ممنون از مقاله تون
چند تا نکته داشتم: قسمت های فیلم نامه و دکوپاژ کانسپت آرت و….در بخش پیشتولید مگه نیستن؟چرا اونهارو نام نبردین؟
وهمچنین بخش های ریگینگ و تکسچر و… در بخش تولید؟؟
31 اردیبهشت, 1399
سلام و با تشکر از نظر لطفتون
مطالبی که گفتین درسته. این موارد به اضافه چندتا مرحله دیگه می تونست توی مقاله قرار بگیره، اما این مقاله بیشتر برای معرفی مراحل اصلی و ایجاد دید کلی برای علاقه مندان به این رشته نوشته شده. قطعا جای اصلاح و به روز رسانی وجود داره، تیم نوشیکا درحال آماده سازی مقالات جدیده و تصمیم داریم در آینده نزدیک مطالب جدید تر و کامل تری رو برای شما آماده کنیم.
ممنون از دقت نظر شما
19 اردیبهشت, 1399
با سلام و عرض ادب
با توجه به خیلی از کمبود ها و محدودیت ها برای همه ی جوانان ایرانی و خیلی از آموزش هایی که بسیار قدیمی و تقریبا از کار افتاده شدن و…
واقعا روحیه و هدف زیبایی داره گروهتون.
امیدوارم روز به روز بهتر بشید و باعث پیشرفت این زمینه در کشور باشید.
19 اردیبهشت, 1399
سلام خدمت شما
ممنون از این همه انرژی که به ما میدین.
موفق باشید.
29 اسفند, 1398
سلام
من بعضی ویدیو های آموزشی شمارو دیدم
به نظرم در حد خوبی بود
من خودم تازه فتو شاپ یاد گرفتم ودر حد ساخت اینفوگرافی و فتومونتاژ و یه سری کارهای ساده دیگه کار میکنم و حتی درآمد هم کسب میکنم
ولی علاقه اصلی من به ساخت انیمیشن هست
اگه میشه راهنمایی کنید باید چکار کنم که تبدیل به یه انیماتور حرفه ای بشم
سپاس فراوان
29 اسفند, 1398
سلام
با تشکر از نظر لطف شما
انیمت در اصل ایجاد توهم زنده بودنه، یعنی بتونید اجسام رو به گونه ای حرکت بدید که از نظر بیننده باور پذیر باشه. برای ایجاد این باورپذیری قوانینی رو باید رعایت کنین که در 12 اصل خلاصه میشه و به 12 اصل انیمیشن معروف شده.یکی راه هایی که می تونه به شما کمک کنه مطالعه کتاب های آموزشیه. با مطالعه مقاله «معرفی کتاب های انیمیشن 2 بعدی » با این کتاب ها بیشتر آشنا میشید. مجموعه مقاله هایی هم در سایت ما با عنوان «مهارت های یک انیماتور» برای انیماتور ها و علاقه مندان به انیمیت به نگارش دراومده که امیدوارم بتونه بهتون کمک کنه.
16 بهمن, 1398
این کار خیلی خوبه…به نظر من خیلی خوب توضیع کرده…
برای کسی که علاقه داشته باشه عالیه…
10 بهمن, 1398
خوشم نیومد