اصول انیمیشن (اغراق)

سیر اصولی انیمیشن (EXAGGERATION)

8,096

به نام خالق زیبایی ها
با مجموعه کمک حال انیماتور در خدمت شما عزیزان نوشیکایی هستیم همانطور که می دانید در مقاله قبلی به بررسی (FOLLOW THROUGH & OVERLAPPING ACTION) پرداختیم؛ در این مقاله به ادامه ی اصول انیمیشن یعنی EXAGGERATION یا همان اغراق و همچنین لزوم استفاده از این اصل می پردازیم.    اصول انیمیشن (اغراق)

خلاصه مقاله:

در این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم اصل EXAGGERATION در انیمیشن خواهیم پرداخت، به این صورت که در ابتدا تعریفی از این مفهوم را بیان خواهیم کرد و سپس به کاربرد های مهم و اساسی از این اصل اشاره می کنیم تا اغراق به راحتی در ذهنتان نقش ببندد. با خواندن این مقاله هر آنچه برای دستیابی به این مفهوم نیاز دارید را بدست خواهید آورد، اما به خاطر داشته باشید که رمز پیشرفت تمرین و تکرار است.

تعاریف و بیان مفاهیم

وقتی در مورد این اصل از انیمیشن صحبت می کنیم، در واقع داریم در مورد تمامی قوانینی که با آن ها تا کنون سر و کار داشته ایم صحبت می کنیم و دلیل آن این است که اغراق می تواند به تمامی اصول انیمیشنی اضافه شود، تعریفی که می توان از EXAGGERATION داشت این است که اغراق یعنی، شکستن تمامی حد و مرز های دنیای حقیقی و تبدیل عمل یا حالت مورد نظر به یک عمل یا حالت اغراق گونه، به طوری که برای بیننده قابل درک و جذاب باشد.

اصول انیمیشن (اغراق)

اصول انیمیشن (اغراق)

 

اغراق را می توان در عمل به موارد زیر اضافه کرد:

  • KEY POSES

حالت های کلیدی یک عمل و یا حالت را می توان با اغراق و کارتونی کردن آن بسیار قابل فهم تر از گذشته نشان داد.    اصول انیمیشن (اغراق)

در BREAKDOWN معمولا بیشتر بر روی فشردگی و کشیدگی و کمان ها (ARCS) باید وقت بگذارید، تا اغراق به عمل اصلی اضافه شود.    اصول انیمیشن (اغراق)

  • طراحی شخصیت

برای اغراق در این بخش معمولا روی اشکال و یا سایر المان های شخصیتی کار می شود.   اصول انیمیشن (ا غراق)

  • داستان

مهم ترین بخشی که به تبعییت از آن یک انیماتور باید اغراق را به وجود آورد همین بخش داستان و استوری بورد است که در آن نویسنده با توجه به اهمیت یک سکانس باید در طراحی استوری بورد خود حالتی از یک اغراق کارتونی را برای انیماتور ها به نمایش بگذارد.

یکی از نزدیک به ذهن ترین حالت برای اغراق در TIMING & SPACING مربوط به افزایش شتاب و همچنین کاهش شتاب یک عمل است. مشخصا SPACING نیز به تنهایی نقش مهمی در اغراق یا EXAGGERATION دارد.

پیشنهاد مطالعه  ساختن تیتراژ در نرم افزار Premiere Pro (قسمت اول)

اما همانطور که می دانید مواردی که به انیماتور ها مربوط می شود همان در موارد اول، دوم و پنجم می باشد و قاعدتا شامل طراحی شخصیت و بخش داستان نمی شود.

میزان یا مقدار اغراق

برای اغراق معمولا سه مرحله در نظر گرفته می شود که به صورت زیر است:    اصول انیمیشن (اغراق)

  • واقعیت
  • اغراق  اصول انیمیشن (اغراق)
  • بسیار اغراق آمیز

اصول انیمیشن (اغراق)

هر یک ازین موارد بالا کاربرد مهمی در جای خود دارند اما برای رسیدن به میزان اغراق مورد نیاز باید به موارد زیر توجه کرد:

  • نوع و استایل انیمیشن   اصول انیمیشن (اغراق)
  • استوری بورد و نظر نویسنده
  • میزان توجهی که یک صحنه نیاز دارد

نکته

وقتی از اغراق استفاده می کنیم به این معنا نیست که قوانین فیزیکی حاکم بر انیمیشن را به طور کامل نقض کنیم، بلکه بدین معناست که یک عمل را از واقعیت شروع کرده و با افزودن اغراق آن عمل را بهبود یافته تر و جذاب تر نمایش دهیم. مشخصا تعیین کننده مرحله اغراق ( واقعیت، اغراق و بسیار اغراق آمیز) میزان کارتونی بودن یک انیمیشن است.

نکته ای دیگر که گفتن آن خالی از لطف نیست این است که وقتی از EXAGGERATION یا همان اغراق استفاده می کنیم باید مطمئن باشیم که این اصل به مواردی زیر کمک خواهد کرد:

  • عمل را بیشتر از قبل برای بیننده واضح سازد.
  • به عمل که درحال اتفاق افتادن است انرژی لازم را تزریق کند.   اصول انیمیشن (اغراق)
  • به خوانایی عمل بیفزاید.

مثال های بیشتر از EXAGGERATION(اغراق)

در ادامه مطلب چند مثال کاربردی و متنوع از موارد مورد استفاده اغراق را با هم بررسی می کنیم، اما نظر نویسنده این است که تسلط بر این اصل نیاز به مطالب و مثال های به مراتب فراتری نسبت به یک مقاله خواهد داشت که با یاری خدا در آینده نزدیک آماده خواهد شد. هرچند که واضح است تمام این ها در کنار تمرین شما همراهان نوشیکایی است که به بار خواهد نشست. علی ای حال در زیر چند مورد از مثال ها را با هم بررسی می کنیم.

پیشنهاد مطالعه  ساختار داستان‌ها | نکاتی از داستان‌نویسی (قسمت پنجم)

همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنیم با توجه به نیازتان که در ابتدای مقاله بیان شد شما می توانید از سطوح مختلفی از اغراق در حالت های کلیدی یا همان KEY POSES ها استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که آن صحنه ای که در حال انیمیت آن هستید تا چه اندازه بر اساس نوع انیمیشن به اغراق نیاز دارد. البته از تاثیر کمان ها یا همان ARCS ها نباید غافل شد که چگونه می تواند حالت یک کاراکتر را تغییر دهد. در زیربه ذکر سه مثال که مربوط به حالت های کلیدی (KEY POSES) است بسنده می کنیم.

اصول انیمیشن (اغراق)

اصول انیمیشن (اغراق)

یک مثال جالب دیگر می تواند نحوه پرش کاراکتر در دو حالت عادی یا واقعی و حالت کارتونی یا اغراق شده باشد. بیاید این دو نوع پرش را با هم مقایسه کنیم. همانطور که در گیف اول مشاهده می کنید این پرش به واقعیت بسیار نزدیک تر است؛ یک پیش حرکت (ANTICIPATION) در ابتدا و همچنین یک پرش که با گام معمولی انجام می شود، باعث شده که این پرش با آنچه در واقعیت اتفاق می افتد فرق چندانی نداشته باشد. در پرش دوم یک پیش حرکت بزرگتر اتفاق افتاده است (کاراکتر بیشتر می نشیند و همچنین دست ها بیشتر بالا می آید.) SPACING پیش حرکت نسبت به حالت قبلی متفاوت است. آماده سازی بیشتری برای پریدن نیاز است، در نتیجه در پیش حرکت توقف طولانی تری داریم. سپس کاراکتر بیشتر کشیده می شود، گام پرش بیشتر شده است و همچنین SPACING کمتری در هنگام پرش داریم و کاراکتر سریع تر عمل پرش را انجام می دهد. همچنین مشاهده می کنید زمانی که کاراکتر در حال فرود آمدن است دوباره بدنش بیش از حد معمول کشیده شده است و همچنین زمان بیشترین قبل از ایستادن رو زمین می نشنید.

اصول انیمیشن (اغراق)

اصول انیمیشن (اغراق)

مثالی دیگری که می خواهیم با هم بررسی کنیم در مورد اضافه شدن اغراق به BREAKDOWN است. (همانطور که می دانید برای کنترل بهتر بر روی انیمیت یک عمل از BREAKDOWN استفاده می کنیم.) همانطور که در گیف زیر مشاهده می کنید در بین انجام عمل مفصل دست کاراکتر به سمت بیرون می شکند! در واقعیت قاعدتا این عمل امکان پذیر نیست بلکه در واقع همان اغراقی است که این بار به کمان (ARC) حرکت دست کاراکتر اضافه شده است. همانطور که می بینید با اضافه شدن اغراق، انرژی بیشتری به حرکت بخشیده شده است و همچنین باعث به وجود آمدن یک انتقال نرم تر در یک حرکت سریع یا همان (SPACING) شده است. (همانطور که مشخص است در این گیف عمل انتقال دست از شروع حرکت تا پایان حرکت در یک SPACING کم انجام شده است.)

پیشنهاد مطالعه  چگونه یک نویسنده شویم؟ (قسمت دوم- پرورش ایده و خیال)

اصول انیمیشن (اغراق)

اصول انیمیشن (اغراق)

 

اغراق در حالت چهره

یکی دیگر از موارد مورد استفاده برای اغراق، استفاده از این اصل در حالت چهره ی یک کاراکتر است. یکی از روش های اعمالی این است که تقارن ها را بر هم بزنید و یا همچنین از فشردگی و کشیدگی فراتر از حد معمول برای چهره ی کاراکتر استفاده کنید. یه مثال خوب در این باره بین انیماتور وجود دارد که بیان می دارد چهره ی کاراکتر به نحوی کش آمده و یا جمع شده نشان دهید که انگار یک کیسه ی آب در دستانتان قرار دارد. (به مثال های تصویری زیر با دقت نگاه کنید.)اصول انیمیشن (اغراق)

اصول انیمیشن (اغراق)

اصول انیمیشن (اغراق)

 

 

تمرین   اصول انیمیشن (اغراق)

قطعا تمرین رمز برتری شما نسبت به دیگر انیماتور ها خواهد بود پس سریع دست به کار شوید و افتادن دو توپ یا همان BOUNCING BALL را یک بار بدون اغراق و در بار دوم همراه با اغراق در SPACING و همچنین کاهش و یا افزایش شتاب انیمیت کنید. از فشردگی و کشیدگی در لحظه برخورد و در حین سقوط غافل نشوید. برای نمونه دو مورد انیمیت توپ را در گیف زیر مشاهده کنید.

اصول انیمیشن (اغراق)

آینده طور:

در مقاله های بعدی به اصول دیگری از ۱۲ اصل انیمیشن اشاره خواهیم کرد و سعی می کنیم بتوانیم مفاهیم انیمیت دو بعدی را به سبک نوشیکایی، ساده و روان برایتان بازگو کنیم.
به امید توفیق روز افزون اصول

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

لطفا صبر کنید